Hannas berättelse Mästarna Mästare 2019

• 2 dec 2019

I somras vann Hanna Wallström SM i RS Tera Sport. Här kommer Hannas egen berättelse om att segla Mästarnas Mästare.

Mästarnas Mästare 2019 - Hannas berättelse

I somras vann jag SM i RS Tera Sport och fick då en biljett till Mästarnas Mästare 2019 i Marstrand.

Jag och Aron Wärnberg, som också seglade SM i Tera Sport, hade långt innan tävlingen kommit överens om att vi skulle ta med varandra i besättningen om någon av oss vann, så när jag sedan skulle välja ut en besättning var han ett självklart första val.

När jag skulle välja resten av besättningen tänkte jag på de personer som gör vår segling möjlig och delar med sig av sina kunskaper så att vi hela tiden kan utvecklas. Tränarna betyder såklart väldigt mycket för oss ungdomar och jag valde därför att fråga tre fantastiska både tränare och seglare som lagt ner mycket tid och engagemang under säsongen, om de ville vara med i besättningen.

MM teambild båtar i bakgrund

Vi blev en besättning på fem personer där alla var bra på olika saker. Längst fram som fördäckare blev Aron, som med lite träning blev jättebra på gennakerhanteringen och kunde med spindelarmar vräka upp och ner gennakern fort och smidigt. Bakom honom var Jussi Santonen som trimmade båten helt outstanding! Hans huvuduppgifter var focken, gennakern och trimmningen, och det gjorde han med bravur. Helena Barne var taktiker och gjorde så att vi prickade vriden och layline, tajmade bra och tog de bästa vägvalen. Claes Gregart hade storskotet och lade upp mycket strategi tillsammans med Helena. Han och Helena var hjärnorna bakom de helt fantastiska starterna! Själv styrde jag båten efter trim och taktik.

Tävlingen skulle seglas i båten J70 och vi tränade en dag i Hunnebostrand och fick hjälp av Urban Langeus och andra i Sotefjordens Segelsällskap som visade oss hur vi skulle hantera båten på bästa sätt. Vi bestämde positionerna i båten och vad alla hade för uppgifter. Sen var det bara att läsa seglingsföreskrifter och ladda inför tävlingen!

Lördagsmorgonen startade med registrering och rorsmansmöte. Vi seglade i första racet för dagen och riggade upp båten vid bryggan. I första racet fick vi bästa starten och seglade ett bra race som slutade på en andraplats. När vi skulle segla vårt andra race hade vinden ökat och vi fick problem under länsarna med gennakern. Då kom vi på en femteplats, men innan vårt sista race för dagen ändrades segelsättningen och vi behövde inte segla med gennaker. I det racet tog vi en tredjeplats och hade i och med det fortfarande en chans att ta oss till semifinal på söndagen. På grund av tidsförskjutningar seglades endast fyra av de fem racen som skulle genomföras under grundomgången, men vi lyckades ta en tredjeplats i sista omgången som räckte till en 14e plats i totalen och en plats i semifinalen.

I semifinalen kom vi iväg med en riktigt bra start mitt på linjen och slog så att vi kunde kontrollera babordsidan av banan. Mot slutet av första kryssen kom vi in på layline för styrbord mot styrborsmärket och rundade som etta. Vi gjorde en bra läns och rundade väldigt tajt med resten av startfältet, men fortfarande i täten. Vår andra kryss var också jättebra och vi ryckte lite ifrån de andra. Under sista länsen råkade vi dock snärta till Johnie Berntssons häckstag med vår gennaker när vi var babordsbåt och fick därför ett straff som gjorde att vi tappade placeringen som skulle ta oss direkt till finalen. Som tur var, för oss, hade OK-jolle tidigare under racet badat sin gennaker under båten vilket gjorde att vi ändå kunde få en sjundeplats så att vi kom vidare till andra chansen.

I andra chansen var det verkligen vinna eller försvinna, och efter det bittra straffet var vi nog alla ganska sugna på att knipa en av de två platserna. Starten var bra men någon sekund sen och vi slog ut mot vänsterkanten ganska fort. Vi fick ytterligare en bra kryss med hög båtfart och fina vägval och rundade som andra båt. Under länsen tappade vi lite och rundade upp samtidigt som tredje båten vid de två märkena, gjorde ytterligare en bra kryss och kom upp som tvåa igen. Vi gjorde en fin läns men när vi kom ner mot mål gippade vi och mötte teamet 606 som gick fortare än oss. De bestämde sig dock för att försöka få läbåt mot oss, men då hade vi redan kommit in i trebåtszonen och de fick ett straff. Så vi lyckades ta vår andra chans och fick en välförtjänt plats i finalen. Då var det jubel ombord!

I finalracet blev startlinjen väldigt trång och vi, tillsammans med flera andra båtar, tjuvstartade och fick starta om. I och med det hamnade vi väldigt mycket efter och kunde inte vara med och kämpa om placeringarna i täten, men fick ändå en sjätteplats och var väldigt nöjda med det.

Målet när vi kom till tävlingen var att slå en båt. Vi tog oss till semifinal, andra chansen och efter det final, där vi slutade på en sjätteplats av 40 svenska mästare! Det var en helt fantastisk upplevelse och att vi som en bonus tog oss så långt var verkligen över alla förväntningar!

Tack för att ni ställde upp med tid, engagemang och fantastiska insatser på alla sätt, som gjorde hela mästarnas mästare till ett jätteroligt äventyr. Vi satte verkligen LjSS på kartan!

Och ett STORT TACK för att ni lägger ner så mycket tid och engagemang på oss ungdomar. Det betyder så mycket och vi är så glada över att ni vill dela era kunskaper och erfarenheter med oss!